Fra forhåndsomtalen til konserten i Kilden:
Aldri før har dette vært samlet i ett program: Norsk korsang fra vikingtiden til Melodi Grand Prix.
Kristiansand Solistensemble inviterer til en musikalsk reise som viser hva korsangen har betydd i Norge, både som en viktig del av nasjonsbyggingen etter 1814, og som en del av det sosiale livet i vårt moderne samfunn.
Med konferansier Hans-Christian Vadseth og dirigent Marianne Sødal Misje som guider, tas publikum med på en ferd gjennom 1000 år med norsk korsang:
Fra det eldste kjente norske musikkstykket «Lux illuxit» – via mannskor, damekor, arbeiderkamp og kirkesang – til Ten Sing og Grand Prix. Her blir det svulmende nasjonal patos, hellig høytid, nytt og gammelt, alvor og glimt i øyet.
Sammen med KSE deltar også mannskorene Gaasehud og Vestergabet,
samt Kildens eget seniorkor Sølvstrupene.
Fra omtalen av konserten i Fædrelandsvennen:
Med start i gregorianikken fra Nidarosdomen i middelalderen og punktum med en Melodi Grand Prix-medley, og mellom disse et tonende vell av kormusikk fra de siste to hundre årene, med et hundretalls sangere på podiet og enda flere oppe på galleriene, og ikke minst med Marianne Sødal Misje som instruktør og leder av det hele – det lå an til å bli en flott konsert, og det ble fantastisk.
Men uten den råflotte mannskorklangen i Gaasehud og Vestergabet, hadde presentasjonen av høydepunkt fra mannskorsangens glansperiode i andre halvdel av 1800-tallet ikke vært mulig. «Reddsomt ørnen stiger» kalte vi gjerne «Sangen» av Spohr/Behrens som har teksten «Rett som ørnen stiger», det sier litt om mannskorklang gjennom tidene. Her lød det fantastisk flott.